انواع اره

اره

اره ابزاری است که برای قطعه کردن و دو نیم کردن قطعه با حرکت رفت و برگشتی و اصطکاک دندانه با قطعه کار در بسیاری از کارها مانند درودگری و رشته های فنی و صنعتی کاربرد دارد.

یک اره از یک لبه تیغ مانند به همراه سیم یا زنجیر تشکیل شده که سمت دیگر آن داری دندانه های سخت می باشد. از این وسیله برای برش انواع چوب، برخی از فلزات و سنگ استفاده می شود. برای برش به وسیله اره باید دندانه های اره در خلاف جهات برش قرار گیرند و سپس با جلو عقب کردن اره برش مد نظر حاصل می شود. نیروی محرکه اره می تواند به وسیله دست و یا بخار ، آب ، برق و یا سایر مولدهای نیرو تامین شود.

اجزای اره
قسمت های مختلف اره:
  • پشت اره : به قسمت مخالف لبه ی دندانه دار پشت اره گویند.
  • فلیم : به زاویه دندانه های اره گویند.
  • گلوت: فاصله بین دندانه های اره را گویند.
  • هیل (پاشنه): به اخرین و نزدیکترین دندانه به دسته اره گویند.
  • کرف: به کانال باریکی که در پشت اره قرار داده می شود گویند و به پهنای آن مربوط است. کرف به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. از جمله: پهنای لبه اره ، مجموعه دندانه های اره ، میزان لرزشی که در طول برش ایجاد می شود، و میزان براده هایی که در هنگام برش از ماده مورد نظر جدا می شود. البته در برخی از مواقع از واژه کرف برای بیان نازک بودن تیغه اره ، و یا عرض اره استفاده میشود. البته این کاربرد اشتباه است چرا که اره ها با پهنا و تیغه یکسان می توانند کرف های مختلفی را ایجاد نمایند. برای مثال یک اره با تیغه بسیار نازک می تواند لرزش زیادی را در هنگام برش ایجاد نماید و در نتیجه کرف بیشتری از حد انتظار داشته باشد. همچنین کرف یک اره می تواند با تغییر دندانه های آن تغییر یابد.
  • تعداد در هر اینچ (۲۵ میلی متر): این اندازه گیری از رایج ترین اندازه گیری های دندانه ها بر روی یک اره میباشند. نحوه اندازه گیری به این صورت است که صفر خط کش را بر روی دندانه شروع می گذاریم و سپس تعداد دندانه هایی را که بین صفر خط کش تا فاصله یک اینجی آن قرار دارد را می شماریم. برخی از اره ها دارای تعداد یکسان دندانه در اینچ های مختلف خود می باشند اما اکثر اره ها تعداد دندادنه هایشان در قسمت های مختلف ( اینچ های مختلف) یکسان است.
  • شیار: به زاویه ای که دندانه های اره با سطح عمود جلویی اره میسازند گویند. دندانه هایی که برای برش ساخته شده اند معمولا شیب دار تر از دندانه اره هایی هستند که برای طراحی ساخته شده اند.
  • ست : میزان خم شدن دندانه ها به پهلو و به دور از تیغه را ست اره گویند. در اکثر اره های مدرن دندانه ها قابل تنظیم هستند. این امر کمک می کند که تیغه بدون گیر کردن به راحتی به برش ادامه دهد. بسته به نوع برشی که اره ایجاد میکند ست آن نیز متفاوت می باشد.
  • برجستگی های تیز را بر روی یک لبه اره دندانه گویند.
  • دندانه های هر اینچ: یک مقیاس دیگر برای اندازه گیری تعداد دندانه های بر روی اره می باشد.
  • تو: دورترین فاصله از دستگیره را تو گویند.
  • لبه دندانه ای: به لبه اره که دارای دندانه می باشد گویند.
انواع اره :
  • اره دستی : اره های دستی معمولا دارای یک تیغه نسبتا ضخیم می باشند چرا که این اره ها باید سفت و سخت باشند تا بتوانند مواد مختلف را برش بزنند. اره های دستی که تیغه نازک تری دارند معمولا بر روی آنها روکشی از فولاد یا برنج قرار می دهند تا مقاومت بیشتری داشته باشند.
انواع اره دستی:

اره دستی: این نوع اره معمولا ۴ فوت طول دارد و برای برش شاخه ها و یا درختان به کار می رود. به این نوع اره اره ارتشی نیز گویند.

اره قصابی: از این نوع اره برای برش استخوان استفاده می شود. انواع مختلفی از این اره وجود دارد و برخی از ان ها بسیار بزرگ و طویل می باشند.

اره چوب بر دستی : همانطور که از نام این اره مشخص ایت برای برش چوب از آن استفاده می شود.

اره معدن: یک اره بسیار قوی با دندانه های درشت می باشد.

اره کف بر: یک اره کوچک است که به ندرت دارای پشت اره می باشد. بیشتر افرادی که دکوراسیون داخلی کار می کنند. از این اره استفاده می کنند. و بیشتر برای برش پارکت و کف پوش های چوبی بکار میرود . بدون اینکه به ناحیه های جانبی آسیب برساند.

اره یخ بر: که به اره چاله نیز معروف می باشد. این اره دندانه های درشت داشته و برای برداشتن یخ از دور منبع استفاده می شود.

اره ژاپنی یا اره کششی: اره ای با تیغه نازک می باشد که دندانه های آن طرح های متفاوتی دارند.

اره چند منظوره: این اره دارای ۳ یا ۴ تیغه اره می باشد که می توان تیغه های آن را تعویض نمود.

اره برش یک نفره: یک اره دندانه درشت به طول ۳۰ یا ۶۰ اینچ می باشد که برای برش چوب از آن استفاده می شود . از دسته دوم آن برای اپراتور دوم یا جای دست استفاده می شود .

 

دیوالت: یک اره بزرگ و سنگین می باشد که دسته فلزی آن غیر قابل شکستن می باشد. این اره برای برش های خشن به کار می رود.

اره رومیزی: این اره یک اره دستی با تیغه باریک مخروطی به زول ۶ تا ۳۰ اینچ می باشد.

 

  • اره های قاب دار:

این گروه از اره ها برای برش انواع مواد استفاده می شود. آنها می توانند کوچک و یا بزرگ باشند. قاب این اره ها می تواند از چوب و یا فلز باشد:

اره کمان : اره با تیغه باریکی که در یک قاب نگاه داشته شده است. این تیغه معمولا قابل چرخش است و از هر دو طرف دندانه دارد. از این نوع اره بیشتر برای برش چوب استفاده می شود.

اره کپی: این اره دارای یک تیغه بسیار تیز می باشد که یک قالب فلزی آن را احاطه کرده است. از این اره برای برش چوب از روی الگو استفاده می شود .

اره مویی برقی: یک اره با تیغه بسیار نازک می باشد که می تواند بچرخد. این اره داخل یک فرم فلزی قرار گرفته است از این نوع اره برای برش چوب از روی الگوها استفاده می شود.

اره اهن بر برقی : این اره دارای یک تیغه دندانه دار می باشد که از آن برای برش فلزات و سایر مواد سخت استفاده می شود.

اره چوب بر برقی: این اره بزرگ برای تبدیل چوب به الوار کاربرد دارد.

اره گرد بر: این اره یک تیغه دایره ای شکل می باشد که بصورت دورانی میچرخد. از این اره برای برش انواع مواد مانند چوب، سنگ، سرامیک، پلاستیک و … استفاده نمود.

 

از انواع اره ها می توان به :

اره فارسی بردستی ; اره فارسی بر برقی; اره عمود بر ; اره افقی بر ; اره مویی برقی; اره آتشی; اره درخت بر برقی; اره درخت بر بنزینی ; اره دیسکی; اره فارسی بر میزی; اره آب و صابون; اره نواری; اره پروفیل بر; اره لوله بر ; اره لنگ و … اشاره نمود.

  • ahmadjafaritadi@gmail.com
  • اسفند 13, 1399
  • 267 بازدید

۳ دیدگاه برای “انواع اره چیست و کاربرد آن در کجاست؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه