ابزار روز

پشیگفتار:

یکی از ابزار آلات اساسی در بسیاری از مشاغل کمپرسور باد است. در اغلب موارد قابل حمل بوده و استفاده از آنها راحت هستند. اگر یک پیمانکار، مکانیک ماشین های سنگین، تکنسین خودرو، نقاش و یا حتی یک دندانپزشک هستید، به طور حتم به یک کمپرسور باد با کیفیت و مناسب نیاز دارید تا بتواند کار خود را به درستی انجام دهید و از تجهیزات مدنظر خود بصورت کارآمد استفاده نمایید.

به دلیل آن که برندهای متعددی در حال تولید و عرضه این ابزار به بازار هستند، برای خرید نیاز به داشتن آگاهی کامل و اطلاعات در مورد کمپرسور هوا است تا انتخاب درستی متناسب با نیاز خود داشته باشید. در ادامه این مطلب یک راهنمای خرید کمپرسور باد را به صورت جامع گردآوری کرده ایم تا به شما در خرید کمک نماید.

عملکرد کمپرسور هوا

کمپرسورهای هوا با فشار هوا کار می کنند. طبیعی است وقتی هوا در جایی محدود و با فضای کم فشرده می شود، فشار بین مولوکولی افزایش می یابد. با آزادسازی این هوای فشرده شده در مخزن کمپرسور می توان به ابزارهای پنوماتیک قدرت انجام برخی امور را داد. برای فشرده سازی و هوا و استفاده از آن،  غالبا کمپرسورها دارای فناوری پیستونی معکوس هستند، اگرچه گاهی اوقات فناوری مورد استفاده در آن اسکرو و گاهی هم سانتریفیوژ است.

با کمپرسورهای هوا می توان تجهیزات مختلف را از جمله چرخ، مته، سندرز، اسپری نقاشی و … به کار انداخت. طیف استفاده از این ابزار بسیار گسترده است. از باد کردن یک تایر اتومبیل تا آماده کردن تجهیزات بادی در شهربازی و ورزشگاه ها قابل استفاده خواهد بود.  شاید با توجه این توضیحات این سوال به ذهن خطور کند که کارکرد پمپ هم که شبیه کمپرسور است پس چه تفاوتی بین آنها وجود دارد؟

پمپ و کمپرسور در ساختار و عملکرد چه تفاوت هایی دارند

با وجود اینکه شباهت های این دو بسیار است اما تفاوت های بنیادی در نوع عملکرد و ساختار دارند. به طور خلاصه می توان  گفت که پمپ ها قادر هستند هم مایع و هم گاز را به مکان دیگری انتقال دهند.

اما کمپرسورها تنها با فشرده سازی هوا کار می کنند. با توجه به این نکته در ساختار پمپ ها هم انرژی مکانیکی به انرژی سیال تبدیل می شود اما در کمپرسور باد انرژی مکانیکی به انرژی گرمایی هوای فشرده تبدیل خواهد شد. ساختار داخلی پمپ شامل محفظه، پروانه، موتور، شفت و حلقه است در حالی که کمپرسور دارای موتور، مخزن، زهکش،فیلتر ورودی، ولوها است.

کمپرسور باد

انواع کمپرسور باد

همانگونه که اشاره شد با توجه به نوع ساخت و فناوری مورد استفاده برای خرید کمپرسور باد، می توان آن را به انواع مختلف تقسیم بندی کرد. متداول ترین کمپرسورهای که در بازار وجود دارد کمپرسور پیستونی و اسکرو است که از هر دو در صنایع مختلف از جمله تولید لوازم خانگی تا صنایع عظیم هواپیمایی استفاده می شود.

کمپرسور پیستونی

یک کمپرسور با پیستون معکوس به طور معمول دارای قطعاتی از جمله میل لنگ، میلگرد اتصال، استوانه، پیستون و سر شیر است که قدرت لازم برای فشرده سازی را از طریق یک موتور گازی یا یک موتور الکتریکی بدست می آورد.

کمپرسور باد پیستونی همچنین دارای مخزنی برای نگه داشتن هوا در محدوده فشار مشخص است. هوا از طریق یک دریچه مکنده که در واقع یک سر سیلندر است، وارد کمپرسور می شود. وقتی پیستون به عقب حرکت می کند، فضای جلوی آن با هوا و از طریق شیر ورودی پر می شود. هنگامی که پیستون به جلو حرکت می کند، آن هوا را فشرده می کند و به انتهای دیگر سیلندر می فرستد. انتهای دیگر سیلندر شیر تخلیه است که هوای فشرده شده را به درون مخزن هدایت می کند و این کار آنقدر تکرار می شود تا مخزن پر شود.

در اکثر این نوع کمپرسورها از سوئیچ فشار استفاده می شود تا وقتی هوا در مخزن به یک فشار از پیش تعیین شده رسید، بطور خودکار پیستون ها را متوقف شوند.

کمپرسور اسکرو

در این کمپرسور هوا، روند فشرده سازی با پیستونی متفاوت است. در واقع مهمترین تفاوت کمپرسور اسکرو و پیستونی نیز در همین نکته است. 

در نوع اسکرو یک یا دو پیچ به حالت حلزونی وجود دارند و با چرخش آنها هوا فشرده شده و ذخیره می شود. کمپرسورهای اسکرو خود دارای انواع مختلفی از جمله بدون روغن و روغنی هستند. در نوع بدون روغن نیاز به روانکاری مدام کمپرسور نیست و روغن مورد نیاز یک بار در کارخانه هنگام تولید به قطعات تزریق می شود. 

در دیگر مدل اما نیاز به روغن کاری کمپرسور وجود دارد. اغلب محصولاتی که با نام کمپرسور سایلنت و بی صدا به بازار عرضه می شود جز دسته بدون روغن ها هستند.

نکات فنی کمپرسور هوا برای خرید

قبل از اقدام برای خرید هر ابزاری  باید چندین نکته اساسی در نظر داشته باشید تا به شما در انتخاب کمک کند. در مورد خرید کمپرسور هوا نیز باید به اطلاعات فنی و مهمی توجه کنید که عملکرد دستگاه به این عوامل وابسته است و به همین دلیل دارای اهمیت زیادی هستند. مهمترین این موارد عبارتند از:

اسب بخار

در نظر گرفتن میزان قدرت یک کمپرسور که با اسب بخار (HP) مشخص می شود، روشی مناسب برای خرید کمپرسور باد مورد نیاز شما است، اما متاسفانه با دلیل برخی ترفندهای بازاریابی و فروش در رده بندی اسب بخار اغراق کرده شده تا به فروشگاههای بزرگ کمک کنند، کمپرسورهای بیشتری بفروشند.

کمپرسورهای صنعتی  از این نظر معمولاً به طور دقیق ارزیابی می شوند، برای این که ببینید یک کمپرسور باد چه میزان اسب بخار توان بهتر است به توان الکتریکی آن هم توجه کنید. به طور مثال یک موتور ۵ HP واقعی روی مدار ۲۴ آمپر با ۲۲۰ ولت (قدرت تک فاز) کار می کند، در حالی که بیشتر کمپرسورهای خانگی روی یک مدار معمولی ۱۵ آمپر با ۱۱۰ ولت کار می کنند که اسب بخار واقعی آنها حدود ۲ HP واقعی است. همچنین اسب بخار یک کمپرسور باد با موتور بنزینی متفاوت از موتور الکتریکی است.

فشار هوا

فشار هوا که به صورت اختصاری به آن  PSI گفته می شود و معمولاً به ازای هر اینچ مربع یا PSI در پوند ارزیابی می شود. اکثر ابزارهای هوایی برای عملکرد مناسب به ۹۰ PSI احتیاج دارند، اما برای حفظ ۹۰ PSI در این ابزار هنگام خرید باید دستگاهی با فشار هوای بالاتر بخرید.

بسیاری از کمپرسورهای صنعتی دو مرحله ای هستند، به این معنی که فشار هوا در مرحله اول به حدود ۹۰ می رسد و مرحله دوم به ۱۷۵ PSI می رسند. بیشتر کمپرسورهای کوچک و خانگی هم تک مرحله ای هستند و در نهایت به فشار هوای   ۱۲۵ – ۱۳۵ میرسند که با در نظر گرفتن محدودیت در شیلنگ و جفت این عدد برای عملکرد مناسب و مدنظر شما لازم است.

حجم هوا

کمپرسور هوا برای شروع کار به تولید حجم معینی از هوا احتیاج دارد. حجم هوایی که یک کمپرسور تولید می کند با فوت مکعب در دقیقه(CFM)  رتبه بندی می شود. دانستن میزان cfm کمپرسور هوا برای تعیین نوع ابزارهایی که کمپرسور می تواند آنها را به کار بیندازد، ضروری است. به طور مثال  برای خرید یک کمپرسور خانگی که دارای فشار هوای ۹۰ تا ۱۲۵، حجم هوا نیز باید ۳ الی ۴ باشد.

تک مرحله ای یا دو مرحله ای

یکی از مهمترین فاکتورهایی که باید هنگام خرید کمپرسور باد در نظر بگیرید این است که آیا به کمپرسور تک مرحله نیاز دارید یا دو مرحله ای؟ یک یا دو مرحله ای بودن یک کمپرسور هوا به اینکه چند بار هوا فشرده می شود، اشاره دارد.

اندازه مخزن کمپرسور

یکی از نکات و اطلاعات در مورد کمپرسور هوا که پیش از خرید باید بدان توجه کنید حجم مخزن است. البته این مورد نسبت به فاکتورهای قبل از اهمیت کمتری برخوردار است  زیرا مخزن کمپرسور هوا تولید نمی کند. فقط هوا را ذخیره می کند. با این وجود مخزن بزرگتر باعث سختی در حمل و نقل می شود به ویژه برای کسانی برای مصارف خانگی دست به خرید کمپرسور باد می زنند، حجم مخزن بین  ۱۰ الی ۳۰ لیتر توصیه می شود. در مصارف کارگاهی ۳۰ الی ۵۰ حجم مخزن کافی است و حجم های بالاتر برای مصارف صنعتی کاربردی است.

  • ahmadjafaritadi@gmail.com
  • مهر 20, 1399
  • 129 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه