دستگاه کپی تراش

ماشین خراطی کپی تراش یکی از دستگاه های پر کاربرد در صنعت نجاری می باشد. از این دستگاه برای ساخت قطعات یک شکل چوبی با الگوی خاص استفاده می شود. برای ایجاد طرح های قوس دار و منحنی نمیتوان از اره و ابزار های مشابه استفاده نمود. ماشین خراطی برای ایجاد این طرح ها بسیار کاربردی می باشد.

دستگاه های خراطی با توان های متفاوتی در بازار موجود می باشند که باید بسته به نوع کاربرد کاربر انتخاب شوند. سنباده زنی، پرداخت نهایی، پوشال برداری و مسطح کردن روی کار از جمله کاربردهای دیگر دستگاه خراطی کپی تراش می باشد.

برای پوشال برداری باید ابتدای کار خود را با سرعت کم شروع نمایید تا پوشال برداری در سطح وسیع انجام شود. در اخر باید با سرعت بالا کار شود تا پرداخت نهایی انجام گردد.

از دستگاه خراطی برای کارهای محدود و در تعداد کم استفاده می شود اما دستگاه کپی برای تولید قطعات در تعداد زیاد و یا بصورت سری کاری استفاده می شود.

دستگاه کپی تراش شامل قسمت های مختلفی از جمله: شیر کنترل جریان، قلم کپی ، شابلون، محفظه کنترل فشار متغیر ، پیستون ثابت، سیلندر متحرک، نگهدارنده دستگاه ، ابزار، محفظه ورودی و خروجی روغن، رنده تراش و تقویت کننده می باشد.

مهمترین قسمت های ماشین کپی ، شابلون ، قلم کپی، رنده تراش و تقویت کننده می باشند. در ادامه نحوه کار این قطعات را بررسی می کنیم:

شابلون

شابلون مانند حافظه مکانیکی دستگاه عمل میکند و اطلاعات لازم را باری قلم کپی تهیه می نماید.

قلم طراحی

قلم کپی حساسیت بسیار بالایی داشته و سرعت حرکت آن کند می باشد. این قطعه پس از تماس با شابلون، آن را به مجموعه تقویت کننده انتقال می دهد.

مجموعه تقویت کننده

مجموعه تقویت کننده، حرکت را از قلم کپی به رنده تراش انتقال می دهد تا بتواند حرکت و قدرت بالاتر را روی چوب اعمال نماید.

رنده تراش

رنده تراش نیز طرح نهایی را روی چوب مطابق طرح نمونه ایجاد می کند.

کاربردهای دستگاه کپی تراش

به دستگاه های کپی تراش خراطی چوب، دستگاه منبت نیز گویند. که این دستگاه در نجاری کاربردهای متفاوتی دارد. از جمله کاربردهای آن در صنعت مبلمان سازی می باشد. این دستگاه برای تولید انواع مبلمان عالی می باشد چرا که با کپی برداری از قسمت های اصلی ، کار را بصورت سری انجام میدهد و این امر باعث بالا رفتن سرعت کار و در نتیجه افزایش راندمان می شود.

از دستگاه کپی تراش در ساخت آلات موسیقی نیز استفاده می شود. که اعم کاربرد آن در این حیطه، تولید کاسه های تار و تنبور بصورت یکپارچه می باشد.

از دیگر کاربردهای ماشین کپی تراش، می توان به کاربرد آن در ساخت اسلحه ، مجسمه و وسایل تزیینی و تولید انواع مصنوعات چوبی اشاره نمود.

  • ahmadjafaritadi@gmail.com
  • دی 18, 1399
  • 1372 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه